sylwester2016 Piłka jest piękna

W poszukiwaniu wiosny na Pomorzu, czyli otwieramy sezon rowerowy

(06.04.2014)

Wiosna to zmienna i kapryśna pora roku, o czym wiedzieli już nasi przodkowie twierdząc, że „w marcu jak w garncu” czy „kwiecień-plecień…”. Tym bardziej na Pomorzu, gdzie zazwyczaj pojawia się mocno spóźniona. W tym roku postanowiliśmy nie czekać na zielone liście na drzewach za oknem, tylko wyjść jej naprzeciw :) Okazało sie, że najlepszym śodkiem do takich poszukiwań jest rower.

Na europejskim szlaku rowerowym

Wszyscy wiemy, że jedną z oznak wiosny jest głośny śpiew ptaków, więc na trasie nie mogło zabraknąć ich rezerwatu. Od dłuższego czasu przyglądamy się również Międzynarodowemu Szlakowi Dookoła Bałtyku R-10, który jest jednym ze szlaków rowerowych EuroVelo, stworzonych przez Europejską Federację Cyklistów. Celem tego projektu jest połączenie Europy siatką szlaków rowerowych (12 tras o długości 60 000 km).

Trasa R-10 prowadzi przez kraje basenu Morza Bałtyckiego (Niemcy, Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię, Rosję, Finlandię, Szwecję, Norwegię, Danię jak również Obwód Kaliningradzki), a polski odcinek obejmuje województwa: zachodniopomorskie, pomorskie i warmińsko-mazurskie. Zainteresowani tym szlakiem postanowilismy przetestować jego krótki odcinek w naszej wycieczce.

Trasę rozpoczynamy w Gdyni, skąd wygodną nową ścieżką rowerową dojeżdżamy do drogi wewnętrznej elektrowni z mocno ograniczonym ruchem samochodowym. Następnie jedziemy przez las i za miejscowością Kazimierz wjeżdżamy na szlak R-10. Jest to bardzo wygodna droga asfaltowa, która wiedzie wzdłuż łąk i jest świetnie przystosowana nawet dla dopiero otwierających sezon cyklistów. Tu napotykamy na kolejne ślady wiosny – przekwitające już bazie oraz malutkie żółte kwiatki nad brzegiem rzek przecinających łąki.

Jadąc cały czas trasą R-10 w okolicach Mrzezina wzdłuż rzeki Redy wjeżdżamy do rezerwatu Beka. I tu już mamy pewność, że misja szukania wiosny została spełniona – tuż przy wjeździe przywitał nas bardzo głośny śpiew ptaków, który trudno było zagłuszyć nawet rowerzyście z boomboxem w koszyku :)

Wiosna w rezerwacie

Na małym mostku na Redzie drogi rozdzielają się – ta w prawo jest ścieżką edukacyjną, ta w lewo prowadzi nad morze. Na bezkrwawe polowanie z kamerą najlepiej wybrać się skoro świt, bo wtedy najwięcej dzieje się w rezerwacie (w końcu mamy do czynienia z „rannymi ptaszkami”), więc postanowiliśmy przełożyć jego zwiedzanie do czasu, aż wiosna na dobre się zadomowi, a wraz z nią nastaną dużo cieplejsze poranki. Wybraliśmy więc drogę w lewo, aby poszukać wiosny również nad morzem.

Rowerowa trasa nad Zatoką Pucką

Na tej drodze szlak R-10 łączy sie z niebieskim szlakiem Pierścienia Zatoki Puckiej. Jest to unikalna i bardzo widokowa trasa rowerowa biegnąca wzdłuż Zatoki Puckiej od Helu do Gdyni dająca rówież możliwość poznania kultury Północnych Kaszub. Drogą ta dojeżdżamy do Rewy – uroczej wioski rybackiej, z bardzo charakterystycznym kilometrowym cyplem – Mierzeją Rewską – przez Kaszubów zwaną „Szpyrk”.

Wygląda on jak naturalne molo i przez większą część roku jest zalewany przez wody Zatok, które rozdziela: z jednej strony Zatoki Puckiej, a z drugiej Zatoki Gdańskiej. Co roku odbywa się tam Marsz Śledzia prowadzący przez płyciznę Zatoki Puckiej z Kuźnicy do Rewy. Ze względu na swoje właściwości Cypel Rewski stał się jednym z ulubionych miejsc dla pasjonatów wind- i kitesurfingu i latem mieni się różnymi kolorami żagli i latawców.

Aleja Zasłużonych w Rewie

Na mierzeję prowadzi Aleja Zasłużonych Ludzi Morza powstała ku pamięci tych, którzy pracowali na morzu i na nim stracili życie. Tu co roku wbudowywane są tablice pamiątkowe z ich nazwiskami. Aleja kończy się Krzyżem Morskim, który stał w Rewie prawdopodobie od czasu jej powstania. Krzyż został postawiony u nasady cypla, a w przeszłości obok niego chowani byli topielcy wyłowieni z morza. W 1922 roku u jego stóp odbyła się msza polowa, w której brał udział gen. Józef Haller.

Krzyż został zniszczony przez hitlerowców podczas II wojny światowej, a po wojnie odbudowany w obecnej formie. Pod krzyżem znaleźliśmy również wmurowaną tablicę pamiątkową informującą, iż została tu rówież złożona ziemia z okolic Stoczka Łukowskiego upamiętniająca ostatnie marynarskie boje na Polesiu 5-6.10.1939 roku. Zwróciło to naszą uwagę, bo przecież marka Sportowo i Zdrowo powstała właśnie w Stoczku Łukowskim.

Rewa

Pod wojskowym pomnikiem w Rewie znajdujemy ślady pamięci ze Stoczka Łukowskiego

Rewa to jednak głównie miejscowość turystyczna z ciekawymi plażami, warunkami do aktywnego wypoczynku, uroczymi domkami, których właściciele bardzo chętnie wynajmują pokoje turystom oraz knajpkami, gdzie jak na wioskę rybacką przystało można zjeść smaczną rybę.

Początek wiosny nad morzem

Oznaki wiosny nad morzem

Rację mieli nasi przodkowie, że „kwiecień-plecień…”. Mimo że przez całą drogę na Rewę towarzyszyło nam piękne słońce, to jednak wieczór okazał się już mocno chłodny i drogę powrotną do domu pokonliśmy w ekspresowym tempie jadąc wzdłuż ogrodzenia lotniska Gdynia-Kosakowo, gdzie co roku odbywa sie festiwal Open’er.

A na koniec chcielibyśmy poinformować, że wiosenny sezon rozpoczął również zaprzyjaźniony klub rowerzystów z Białej Podlaskiej :)

Czytaj też:
Pętla Bełdany na rowerach
Rowerem na Półwyspie Helskim
Rowerem do filmowych Wilkowyj
Rowerowy potop w Karlskronie
Rowerem nad jeziorem Bodeńskim

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google poprzez następujące frazy:

• www sportowoizdrowo pl

Kategorie: Rowery

Tagi: , , ,

3 osoby skomentowały

Marg:

Idzie wiosna :D

Marcin:

No tak idzie wiosna, wyciągamy rowery!