sylwester2016 Piłka jest piękna


Usprawnij swoje zdrowie

(25.03.2013)

Siedzący tryb życia, do którego wielu z nas jest przyzwyczajonych, wydaje się być coraz częstszy w erze informacji. Wszystko, czego możemy potrzebować w ciągu dnia, jest teraz dostępne za jednym kliknięciem lub wykonaniem jednego telefonu, co daje nam doskonały pretekst do siedzenia w naszym ulubionym fotelu.

Następstwa takiego nawyku mogą być zgubne, jeśli nie zwrócimy szczególnej uwagi, aby zrównoważyć czas odpoczynku z działalnością z pożytkiem dla naszego organizmu. Zagrożenie stanowią nie tylko potencjalne choroby fizyczne, ale także psychiczne. Ignorowane długoterminowo konsekwencje te w najgorszym wypadku mogą przynieść szereg zagrażających życiu schorzeń.

Wyjdź na spacer

Jeśli więc postarasz się unikać ulubionego fotela i wyjdziesz na spacer, poczujesz się o wiele lepiej i będziesz na najlepszej drodze do dobrego zdrowia. Dawanie dobrego przykładu jest głównym czynnikiem walki z siedzącym trybem życia. Zamieniając doczesny siedzący trend na wstawanie i wychodzenie z domu możemy sprawić, że inni także pójdą tą drogą.

Fergus Walsh, korespondent medyczny BBC, w swoim artykule opisuje potrzebę aktywności w globalnej rzeczywistości. – Siedzący tryb życia może zabić – stwierdza Walsh. – Oczywiście nie ma nic złego w pójściu na siłownię, ale celem jest zachęcenie wszystkich do budowania fizycznej aktywności w codziennym życiu, np. przez chodzenie, jazdę na rowerze, pływanie, ogrodnictwo lub uprawianie jakiegokolwiek sportu, jaki sprawia nam przyjemność. Kłopot w tym, że to wszystko brzmi znajomo. Wszyscy wiemy, że powinniśmy się więcej ruszać i mniej siedzieć. Pomimo tego, jeden na trzech dorosłych na całym świecie nie robi zalecanych 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej tygodniowo.

Ulubiony fotel

Jeśli średnio jedna trzecia całej populacji dorosłych nie uzyskuje wymaganej ilości aktywności i coraz  łatwiejsze dla wszystkich staje się siedzenie w ulubionym fotelu, co to oznacza dla przyszłych pokoleń? To obowiązek nas wszystkich, dla siebie i innych, aby nauczyć się, że nie możemy oszukiwać się co do wybranego przez nas stylu życia.

Jedną trzecią godzin, które spędzamy przed telewizorem możemy przeznaczyć na wyjście na spacer z psem, a jeszcze lepiej, dlaczego by nie poprosić przyjaciela by dołączył? Możemy jeździć rowerem, by odebrać pizzę niż odbierać zamówienie z kanapy. Zamiast godzinami SMS-ować z łóżka do znajomego, możemy odwiedzić go w jego domu i odbyć prawdziwą rozmowę w drodze do parku. Te pomocne zmiany są najmniejszymi sposobami poprawy.

Poza tym spędzając trochę czasu na robienie wstępnych czynności każdego dnia, jesteśmy winni sobie, aby zrekompensować długie okresy siedzenia na rzecz ruchu, jak to stwierdził sam Fergus Walsh. Oto prosty sposób wykorzystania technologii jako strażnika aktywnego wypoczynku: Ustaw budzik w dwugodzinnych odstępach, aby grał twoją ulubioną piosenkę motywującą do działania. Kiedy alarm wybrzmi co dwie godziny, jeśli pracujesz przy komputerze, wstań, a gdy muzyka zaczynie grać wstań i poruszaj się, gdy nikt nie patrzy i gwarantuję, ten zwyczaj będzie mieć korzystny wpływ na nastrój i wytrwałość.

Sezonowe zaburzenia

Szczególnie istotne jest samopoczucie w poszczególnych porach roku, ze względu na Sezonowe Zaburzenia Afektywne. Ten rodzaj depresji klinicznej dotyczy szczególnie ludzi, którzy mieszkają w miejscach, gdzie zimowe dni są bardzo krótkie lub występują duże zmiany w ilości światła dziennego w różnych porach roku.

Więc jak to się ma do siedzącego trybu życia i naszego mózgu? Podczas zimowych dni, kiedy większość z nas, leniuchów, wyleguje się kanapie, popijając kakao, tracimy cenne promienie światła słonecznego potrzebnego, aby uszczęśliwić nasze mózgi. Eksperci nie są pewni co powoduje Sezonowe Zaburzenia Afektywne, ale uważają, że może to być spowodowane brakiem światła słonecznego. Brak światła może zaburzyć cykl snu i przebudzenia oraz inne rytmy dobowe. Może to spowodować problemy z chemiczną substancją mózgu, serotoniną, która wpływa na nastrój.

Jeśli uda nam się wyjść na spacer w śniegu podczas dnia i uwolnić trochę tak potrzebnych endorfin, w ten sposób nie tylko zrobimy dobrą rzecz dla organizmu, ale i naszego umysłu. Chociaż istnieją pewne uzasadnione przypadki wspomnianego sezonowego zaburzenia, to rozumie się samo przez się, że jeżeli jako ludzie nie zostaliśmy przeznaczeni do hibernacji w zimie, to chyba nie powinniśmy zapadać w taki stan, prawda? Składa się na to stare powiedzenia – w zdrowym ciele zdrowy duch!

Zagrożone zdrowie

Niestety dla tych, którzy nigdy nie odkleją się od wygniecenia, które zrobili siedząc na kanapie, są oni bardziej podatni na doświadczenie najgorszego wyniku tej kwestii, zasiedzenie jest budulcem dla podatności na śmiertelne choroby. Siedzący tryb życia i towarzysząca otyłość jest znaną przyczyną prowadzącą do raka. Nasze zdrowie może być zagrożone, jeśli nie wykonamy niewielkiej ilości czynności każdego dnia, aby temu zapobiec.

Także inne dolegliwości wynikające z siedzącego lenistwa, które warto sprawdzić to: choroby układu krążenia, udar mózgu, rak jelita grubego, wysokie ciśnienie krwi, cukrzyca, odleżyny i wysypka. Możemy zrobić sobie przysługę, patrząc na te dolegliwości indywidualnie i zobaczyć, czy możemy sami im zapobiec.

Tak więc w tym roku, kiedy przygotowujesz się do spędzenia czasu na wielogodzinnych maratonach telewizyjnych, po spożyciu ciężkostrawnych posiłków ze skrobi, glukozy, czerwonych i białych mięs – ubierz się w dresy i udaj na spacer i powiedz sobie: – Jestem zdrowy.

Wstań z kanapy, Polsko i ukończ wyścig o średni lub nawet powyżej średniej wynik spodziewanej długości życia. Będziesz szczęśliwy, że to zrobiłeś!





Kategorie: Zdrowe życie

Tagi: , ,





Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu


Dodaj komentarz

Napisz co otym sądzisz

Opinie naszych klientów

Pewnie jesteś ciekawy, co mówią uczestnicy naszych wyjazdów. Sam zobacz :)

Dla naszej pięcioosobowej rodziny to wymarzony sposób na sylwestrowy wypad. Nie można się na nim nudzić. Przede wszystkim dzieciaki mają atrakcje – wędrówki w górach i narty. Po kilku latach takich Sylwestrów dzisiaj są jednymi z najlepszych narciarzy na stoku!

Olga i Marcin, Stoczek Łukowski


zobacz wszystkie