sylwester2016 Piłka jest piękna


Narciarskie szaleństwo – na zdrowie!

(27.12.2016)

Narciarstwo, czyli białe szaleństwo, to oczywiście wspaniały sport i rekreacja. Czy wiesz jednak, że urlop na nartach doskonale wpływa również na zdrowie?

Fakty są następujące: podczas sześciu godzin jazdy na nartach można spalić nawet 3000 kalorii, stracić około 2,5 kg wagi w ciągu tygodnia, wzmocnić mięśnie brzucha, poprawić odporność, a nawet wyleczyć depresję!

Aby jak najlepiej wykorzystać urlop narciarski, prezentujemy kilka zdrowotnych korzyści, jakie niesie ze sobą ten sport uprawiany rekreacyjnie.

Wzmocnienie mięśni brzucha

Technika jazdy na nartach to między innymi utrzymywanie stabilnej pozycji na śliskim stoku. Aby utrzymać równowagę, należy zaangażować główne mięśnie odpowiadające ze stabilność postawy – głębszą warstwę mięśni, która zaczyna się z obydwu stron kręgosłupa i biegnie dookoła ciała, kończąc się w okolicach miednicy.

To są najważniejsze mięśnie brzucha, które po wzmocnieniu działają jak gorset. Ściskają dolną część brzucha (co powoduje jego bardziej płaski wygląd), wzmacniają mięśnie brzucha i stabilizują kręgosłup, chroniąc go podczas pochylania się do przodu i w razie upadku na stoku.

Poprawa stabilności postawy pomoże utrzymać równowagę na stoku i poprawi ogólną koordynację.

Poprawa działania układu sercowo-naczyniowego

Bez względu czy jesteś początkującym narciarzem, czy też zaawansowanym, na stoku zapewnisz dobre ćwiczenia swojemu układowi sercowo-naczyniowemu.

Poprawa funkcjonowania układu sercowo-naczyniowego oznacza szybsze tętno, co z kolei przyspiesza obieg krwi. W ten sposób do komórek można dostarczyć więcej składników odżywczych i tlenu, a to z kolei pomaga szybciej usunąć zanieczyszczenia z organizmu.

Tego rodzaju ćwiczenia powodują również, że mięśnie są w stanie pobrać więcej tlenu oraz krwi, która produkuje więcej naczyń włosowatych. W ten sposób mięśnie rozciagają się i pomagają w szybszym spaleniu kalorii.

Jazda na nartach zaledwie przez pół godziny bez przerwy to bardzo dobre ćwiczenie dla układu sercowo-naczyniowego.

Warto również, aby początkujący narciarze podchodzili pod niewielkie górki zamiast podjeżdżać wyciagiem. W ten sposób ćwiczą bowiem serce i płuca.

Ćwiczenia dla mięśni

Jazda na nartach angażuje nasze główne grupy mięśni. Dotyczy to przede wszystkim mięśni ud, ścięgien podkolanowych i mięśni okolic pośladkowych – ze względu na przykucniętą pozycję podczas jazdy na nartach.

Dziesięciominutowa rozgrzewka przed rozpoczęciem jazdy na nartach zapobiega bólowi mięśni i możliwym kontuzjom wynikających z rozciągania włókien mięśniowych. Ważne jest podczas rozgrzewki rozciąganie różnych mięśni – przez 40 sekund każdy.

Narty

Jazda na nartach powoduje również rozciągnięcie mięśni ramion i przedramion. Trzymanie kijków i jazda między muldami powoduje pracę tricepsów, bicepsów oraz mięśni przedramienia, aby można było kontrolować prędkość i kierunek jazdy.

Jazda na nartach angażuje również łopatki i dolną część pleców, zapewniając dobre ćwiczenie ogólne.

Należy pamiętać, aby unikać jeżdżenia na nartach bezpośrednio po obiedzie. Po jedzeniu należy odpocząć co najmniej przez godzinę. Wynika to z tego, że organizm potrzebuje dobrej cyrkulacji krwi w celu strawienia obiadu. Jazda na nartach przed strawieniem pokarmu może spowodować mdłości.

Utrata wagi

Jak twierdzą eksperci fitness, podczas jazdy tygodniowego urlopu na nartach można stracić nawet 2,5 kg wagi. Dzieje się tak, ponieważ w zwykły dzień jeżdżenia na nartach można spalić nawet 3000 kalorii, dużo więcej niż podczas treningu w siłowni.

Im bardziej stromy stok, tym więcej spala się kalorii, ponieważ organizm musi wykonać większą pracę utrzymując równowagę ciała. Doświadczeni narciarze jeżdżą również po muldach, do czego potrzebują jeszcze większej siły mięśni i spalają jeszcze więcej kalorii.

Co więcej, przebywając w temperaturach poniżej zera stopni organizm jest zmuszony do podniesienia własnej temperatury i robi to spalając kolejne kalorie!

 

Teraz możesz już przejść

do narciarskiej praktyki!

button-sprawdz

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google poprzez następujące frazy:

  • zdrowo i sportowo siedlce
  • jazda na nartach a arytmia serca




Kategorie: Zdrowe życie Zima

Tagi: , , , ,





Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu


Dodaj komentarz

Napisz co otym sądzisz

Opinie naszych klientów

Pewnie jesteś ciekawy, co mówią uczestnicy naszych wyjazdów. Sam zobacz :)

Dla naszej pięcioosobowej rodziny to wymarzony sposób na sylwestrowy wypad. Nie można się na nim nudzić. Przede wszystkim dzieciaki mają atrakcje – wędrówki w górach i narty. Po kilku latach takich Sylwestrów dzisiaj są jednymi z najlepszych narciarzy na stoku!

Olga i Marcin, Stoczek Łukowski


zobacz wszystkie