Ferie na nartach Piłka jest piękna


Jak rozbudzić swój sportowy potencjał

(21.03.2015)

Dla początkującego sportowca do osiągnięcia celu potrzeba więcej niż tylko regularnego i systematycznego treningu w wybranej dziedzinie sportu. To dotyczy każdego, niezależnie, czy ktoś jest amatorem czy profesjonalnym zawodnikiem.

Aby być w stanie osiągnąć maksymalną wydajność trzeba wziąć pod uwagę wiele czynników, które zwiększają koordynację ciała i umysłu. Oto niektóre z najważniejszych cech, jakie sportowiec musi posiadać i rozwijać, aby zoptymalizować wydajność w wybranej dziedzinie sportu.

Siła funkcjonalna  

Siła funkcjonalna odnosi się do fizycznej wytrzymałości i odporności ciała będącego pod wpływem stresu. W odniesieniu do sportu i wyników sportowych oznacza ona zdolność do pracy wbrew oporowi w  taki sposób, że narzuca łatwość w wykonywaniu danego ruchu. W związku z tym, sportowcy będą bezpośrednio czerpać korzyści z ćwiczeń, które usprawniają nie tylko wydajność układów mięśniowych do wytwarzania siły, lecz również zdolność do sprawnego współdziałania pomiędzy układami mięśniowym i nerwowymi.

Equipe_sdus

Trening siły funkcjonalnej obejmuje płynne i rytmiczne ruchy w trzech głównych płaszczyznach- strzałkowej, czołowej i poprzecznej. Obejmuje on również koordynację, skurcz mięśni (który może być  koncentryczny, mimośrodowy lub izometryczny), a także szybkość, i zakres ruchu.

Praca nóg i sprawność

Kolejnym kluczowym elementem dobrych wyników sportowych jest praca nóg i sprawność. To one pomagają sportowcom poprawić sportowe wyniki, ponieważ umożliwiają bezproblemowe startowanie, zatrzymywanie i zmiany kierunku. Dzięki nim zawodnik jest w stanie sprawnie ominąć i bronić się przed przeciwnikami. Metodami, które poprawiają sprawność i pracę nóg jest wykorzystanie m.in. skakanki, drabiny, schodów, czy też przechodzenie od truchtu do sprintu.

Moc

W każdej aktywności fizycznej moc dotyczy zarówno siły jak i prędkości. W sporcie pojęcie mocy odnosi się do tego, jak szybko sportowiec wykonuje ruch do osiągnięcia pożądanego rezultatu. Treningi mocy mają zwiększyć szybkość wykonywania danego zadania i są ściśle związane z treningiem siłowym, który dotyczy rozwinięcia większej odporności na daną siłę.

Równowaga, gibkość i kontrola

Zdolność do posiadania równowagi w ruchu jest ważnym elementem w osiąganiu sportowych wyników, jako, że dobra równowaga zapobiega upadkom. W treningu równowagi, gibkość i kontrola rozwijane są poprzez poprawę równowagi sportowca oraz zdolności do unikania i szybkiego powrotu do normy po sytuacjach czy zdarzeniach, które destabilizują sprawne i stabilne ruchy.

Rozwój i opanowanie cech opisanych powyżej pomoże sportowcom zwiększyć ich wydajność. Wraz z koncentracją i determinacją, trening z wykwalifikowanymi specjalistami sportowymi i trenerami w pełni usprawni te niezbędne w sporcie umiejętności.





Kategorie: Bez kategorii

Tagi:





1 osoba skomentowała


Monika:

SKOKInews.com – Skoki narciarskie – Nasza i Wasza Pasja Zapraszam!

Dodaj komentarz

Napisz co otym sądzisz

Opinie naszych klientów

Pewnie jesteś ciekawy, co mówią uczestnicy naszych wyjazdów. Sam zobacz :)

Dla naszej pięcioosobowej rodziny to wymarzony sposób na sylwestrowy wypad. Nie można się na nim nudzić. Przede wszystkim dzieciaki mają atrakcje – wędrówki w górach i narty. Po kilku latach takich Sylwestrów dzisiaj są jednymi z najlepszych narciarzy na stoku!

Olga i Marcin, Stoczek Łukowski


zobacz wszystkie