Ferie na nartach Piłka jest piękna


Dobra forma, która pomaga przetrwać

(18.04.2013)

Sztuka przetrwania (inaczej: surwiwal, ang. survival) to rodzaj aktywności człowieka skierowanej na gromadzenie wiedzy i umiejętności związanych z przetrwaniem w warunkach ekstremalnych. Trzeba pamiętać, że udział w jakimkolwiek programie survivalowym wymaga dobrego zdrowia, przede wszystkim fizycznego.

Istnieje wiele survivalowych programów szkoleniowych dostępnych dla wszystkich, którzy zainteresowani są nauką umiejętności niezbędnych do przetrwania. Takie szkolenie jest warunkiem koniecznym dla każdego. Pomoże ci to stawić czoła niebezpieczeństwom, jak np. zagubienie się w buszu.

Nie zapominajmy jednak o kolejnym ważnym elemencie codziennego przetrwania: sprawności fizycznej. Ważne są tu dwa elementy: dobre odżywianie i ćwiczenia fizyczne. Sprawność fizyczna idzie w parze z treningiem przetrwania. Samo posiadanie umiejętności może okazać się bezużyteczne, jeśli nie będziesz sprawny na tyle, aby przeżyć.

Zła dieta prowadzi do problemów zdrowotnych, takich jak otyłość, choroby serca i kłopoty z płucami. Te fizyczne czynniki warunkują, na ile jesteś w stanie znieść stres w sytuacjach ekstremalnych. W ten sam sposób, nie mając wystarczająco dużo siły i wytrzymałości, zmniejsza się twoja efektywność i wydajność, gdy te liczą się najbardziej. Dlatego podkreślamy znaczenie utrzymania dobrej formy w programach survivalowych. Oto kilka wskazówek:

Odpowiednie odżywanie

Równowaga jest kluczem do dobrego odżywiania. Oznacza to jedzenie w wymaganym wymiarze spożycia kalorii dla swojej grupy wiekowej, jak również odżywianie żywnością pochodzącą z dobrych źródeł i z każdej grupy: białkiem, węglowodanami i tłuszczem.

Nie da się wystarczająco określić, że potrzeba tyle białka, węglowodanów i tłuszczu, aby mieć właściwie odżywiony organizm. Prawda jest taka, że trzeba mieć je wszystkie trzy w diecie. Kluczem jest jedzenie odpowiedniej ilości każdego z nich i uzyskiwanie tylko z dobrych źródeł.

Kilka zalecanych źródeł:
Białko: Białe drobiowe mięso, jaja, fasola i owoce morza
Węglowodany: zielone warzywa liściaste, orzechy, banany i bogate w błonnik pełnoziarniste produkty
Tłuszcze: oliwa z oliwek, orzechy, awokado i tłuste ryby

Ćwiczenia fizyczne

Podczas ćwiczeń pamiętaj, że celem końcowym powinna być zawsze ogólna sprawność. W późniejszym czasie w przetrwaniu znaczenie będzie mieć twoja siła fizyczna i sprawność sercowo-naczyniowa. To jest ta siła, która pozwoli ci podnieść drzewo i kamienie, aby zabezpieczyć schronienie i rozpalić ogień. To prędkość i wytrzymałość, której będziesz potrzebować by złapać zdobycz – lub, w przypadku najgorszego scenariusza, by uciec przed niebezpieczeństwem!

Istnieje kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby zapracować na wytrzymałość i kondycję układu sercowo-naczyniowego. Nie zniechęcaj się, jeśli nigdy wcześniej nie ćwiczyłeś. Niezależnie od wieku, nigdy nie jest za późno, by opracować zasady ćwiczeń. Trzeba tu pamiętać, że najpierw należy przeszkolić siebie, a potem powoli budować swoją zdolność. Jak tylko przywykniesz do programu ćwiczeń, stawiaj sobie wyzwania. To jedyny sposób, by stać się bardziej wydajnym fizycznie.

Łatwe bieganie

Bieganie jest łatwo dostępnym ćwiczeniem dobrym dla serca i płuc. Nie musisz nawet posiadać członkostwa w siłowni. Wystarczy kupić dobre obuwie, które odpowiednio wspiera nogi. Niektórzy twierdzą, że nasze stopy są przeznaczone do biegania. Możesz spróbować i zobaczyć, czy to dla ciebie.

Podczas biegania lub wykonywania jakichkolwiek ćwiczeń sercowo-naczyniowych, ustal sobie prędkość, którą będziesz kontynuować przez długi czas. Przygotowując się do prędkości, zastępuj marsz sprintem. Z czasem przekonasz się, że jesteś szybszy. Twoje serce i płuca także staną się silniejsze.

Dostęp do siłowni jest dobry dla treningu siłowego, ale są też takie ćwiczenia wytrzymałościowe, które możesz zrobić w domu. Na czele listy są pompki. Wzmacniają klatkę piersiowa, ramiona i kręgosłup.

Ćwiczenia plyometryczne dobre są dla zarówno siły, jak i wytrzymałości. Twoje mięśnie osiągają tu maksymalny wysiłek. Bardzo szybko wzrośnie twoja moc i prędkość. To także świetna oszczędność czasu, ponieważ dotyczy zarówno siły jak i sprawności układu sercowo-naczyniowego.

Ponownie należy pamiętać, że równowaga jest kluczem. Wprowadzenie ćwiczeń do swojego trybu życia jest wielką rzeczą. Stajesz się silniejszy i bardziej efektywny we wszystkim co robisz. Może to także uzależniać i wciągać – to przez te wszystkie endorfiny, które poprawią twoje samopoczucie. Upewnij się, by włączyć też odpoczynek do tygodniowego programu ćwiczeń. Twoje ciało na to zasługuje.

Przetrwaj!





Kategorie: Zdrowe życie

Tagi: , , ,





1 osoba skomentowała


Wanda:

Świetnym źródłem zdrowego tłuszczu jest także olej lniany.

Dodaj komentarz

Napisz co otym sądzisz

Opinie naszych klientów

Pewnie jesteś ciekawy, co mówią uczestnicy naszych wyjazdów. Sam zobacz :)

Dla naszej pięcioosobowej rodziny to wymarzony sposób na sylwestrowy wypad. Nie można się na nim nudzić. Przede wszystkim dzieciaki mają atrakcje – wędrówki w górach i narty. Po kilku latach takich Sylwestrów dzisiaj są jednymi z najlepszych narciarzy na stoku!

Olga i Marcin, Stoczek Łukowski


zobacz wszystkie