Ferie na nartach Piłka jest piękna


Dlaczego niewiele osób korzysta z pływania

(22.10.2012)

Pływanie to jedna z najlepszych aktywności fizycznych, jaką można wykonać dla ogólnego zdrowia fizycznego. Po pierwsze – podczas pływania zaangażowane są prawie wszystkie główne grupy mięśni. Na przykład podczas zwykłego pływania kraulem wykorzystujesz kark, ramiona, klatkę piersiową, plecy, tricepsy oraz bicepsy z górnej części ciała, a ponadto mięśnie brzucha, krzyżowo-lędźwiowe, pośladkowe, czworogłowe, ścięgna podkolanowe oraz mięśnie łydek.

Pływanie dobre dla serca

Po drugie – pływanie to doskonałe ćwiczenie dla układu sercowo-naczyniowego. Mimo że podczas 20-minutowego pływania nie pokonasz takiego dystansu jak podczas 20 minut spaceru, biegania lub jazdy na rowerze, korzyści dla układu sercowo-naczyniowego są bardzo podobne.

Po trzecie – pływanie poprawia elastyczność stawów, zwłaszcza karku, ramion i bioder. Wynika to z powtarzających się ruchów obrotowych, kiedy ciało obraca się z boku na bok podczas ruchów kraulowych.

Bezpłatny Kurs Pływania Online – kliknij tutaj!

Ćwiczenia w wodzie to całkowicie inne doświadczenie niż aktywność na lądzie. Pływanie wymaga poziomej pozycji ciała, która powoduje mniejsze obciążenie serca pod kątem cyrkulacji krwi. Delikatny nacisk wody na skórę również poprawia krążenie.

Ponieważ woda jest materiałem izokinetycznym, opór zmienia się proporcjonalnie do siły mięśni. To znaczy, że jeśli używasz niewielkiej siły mięśni, opór wody będzie względnie mały. Jeśli używasz dużej siły mięśni, opór wody będzie względnie duży.

Kolejna zaleta ćwiczeń wodnych to chłodzący efekt wody. Podczas pływania raczej nie możesz się zbyt mocno zgrzać, co często ma miejsce na lądzie. Co może być lepsze niż chłodny basen, jezioro lub morze, w którym można się zanurzyć w gorącym dniu?

Ważna nauka pływania

Dlaczego więc – w obliczu tylu korzyści z pływania – tak niewiele dorosłych osób wchodzi do wody? Głównym problemem niektórych osób jest brak zaufania co do własnych umiejętności pływackich. Można sobie szybko z tym poradzić biorąc kilka lekcji lub chodząc na krótki kurs. Trzeba też zrozumieć, że niewiele osób wie, w jaki sposób pływać, aby uzyskać korzyści dla zdrowia. Przekładając to na język lądu, pływacy rekreacyjni zaczynają od biegania, zamiast od spacerów lub marszobiegów. W wodzie również trzeba zaczynać od wolnego pływania, a później stopniowo zwiększać tempo. A początkujący pływacy niepotrzebnie zaczynają od sprinterskiego tempa na dwóch długościach, po których szybko się męczy i kończy ćwiczenia przedwcześnie. W ten sposób jednak tracą radość z pływania i korzyści zdrowotne z tej aktywności fizycznej.

Pływanie rekreacyjne

Mimo że pływanie jest doskonałym ćwiczeniem dla organizmu, warto je uprawiać w sposób rekreacyjny. Ramiona i nogi powinny być luźne, a ruchy zrównoważone i skoordynowane. Jeśli czujesz się spięty lub mięśnie pracują za mocno, zwolnij i pozwól, aby woda pracowała dla Ciebie, a nie przeciwko Tobie. Ponieważ woda utrzymuje na powierzchni ciało, możesz pływać bardzo powoli, ciągle zachowując pozycję ułożoną na tafli wody.

Ważne – dopóki nie chcesz kiedykolwiek pływać w zawodach sportowych, nie porównuj się z innymi pływakami. Budowanie mięśni ma bardzo duże znaczenie dla szybkości pływania, ma jednak niewielkie znaczenie dla ogólnej sprawności i zdrowia. Na przykład osoby, które mają szeroką budowę ciała w barkach, ale szczupłą od przodu do pleców, sprawiają wrażenie, jakby ślizgali się po wodzie jak deska surfingowa. Z drugiej strony osoby o wąskiej budowie w barkach, ale szerokiej od przodu do pleców, napotykają na znacznie większy opór wody i muszą pracować ciężej. Jeśli chodzi o rekreację, to najlepiej jest pływać w swoim tempie, zostawiając tory do szybkiego pływania osobom zaawansowanym.

Wykorzystując pływanie jako ćwiczenie tlenowe, powinieneś pływać co najmniej 20 minut bez przerwy. Dopóki jednak organizm nie wytworzy odpowiedniej wydolności, możesz zmieniać tempo podczas 20-minutowej sesji pływackiej.

Bezpłatny Kurs Pływania Online – kliknij tutaj!

Ten artykuł znaleziono w wyszukiwarce Google poprzez następujące frazy:

  • pływanie dla zdrowia




Kategorie: Pływanie

Tagi: ,





1 osoba skomentowała


BelllaY:

Kto chce zarobic w necie parenascie dolarow dziennie? Metoda jest prosta i dziala, poszukajcie sobie w google: jak kosić kasę na Adfly

Dodaj komentarz

Napisz co otym sądzisz

Opinie naszych klientów

Pewnie jesteś ciekawy, co mówią uczestnicy naszych wyjazdów. Sam zobacz :)

Dla naszej pięcioosobowej rodziny to wymarzony sposób na sylwestrowy wypad. Nie można się na nim nudzić. Przede wszystkim dzieciaki mają atrakcje – wędrówki w górach i narty. Po kilku latach takich Sylwestrów dzisiaj są jednymi z najlepszych narciarzy na stoku!

Olga i Marcin, Stoczek Łukowski


zobacz wszystkie