sylwester2016 Piłka jest piękna


Biegaj i żyj dłużej!

(13.10.2012)

Bieganie nawet przez godzinę w tygodniu w sposób rekreacyjny może o kilka lat wydłużyć życie człowieka – tak wynika z ostatnich badań naukowców. Regularne bieganie wydłuża średnią długość życia mężczyzn i kobiet o około sześć lat.

Największe korzyści wykazało bieganie w tempie wolnym lub średnim, powodujące niewielką zadyszkę. Nie ma więc powodów, aby biegać do granic wytrzymałości fizycznej.

Bieganie i dłuższe życie

Duński kardiolog dr Peter Schnohr, który prowadził badania blisko 2000 mężczyzn i kobiet biegających rekreacyjnie, powiedział: – Wyniki naszych badań pozwalają nam jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy bieganie jest dobre dla zdrowia. Możemy z pewnością stwierdzić, że regularne bieganie zwiększa długość życia. Dobra wiadomość jest taka, że nie trzeba robić strasznie dużo, aby osiągnąć korzyści.

Badanie biegaczy jest częścią kopenhaskiego studium serca, monitorującego od 1976 roku zdrowie 20 000 duńskich mężczyzn i kobiet w wieku od 20 do 93.

Zespół pod przewodnictwem dr. Schnohra analizował przypadki śmierci podgrupy złożonej ze 1116 biegających mężczyzn i 762 biegających kobiet w okresie 35 lat.

Uczestników zapytano, jak długo biegają w ciągu tygodnia i czy biegają w tempie wolnym, średnim lub szybkim. W porównaniu do osób nie biegających objętych badaniem, ryzyko śmierci biegaczy płci męskiej i żeńskiej było mniejsze o 44%. Dane wykazały również, że bieganie wydłużyło życie mężczyzn o 6,2 lat, a kobiet o 5,6 lat.

Średnie tempo biegu

Naukowcy stwierdzili także, że idealny wysiłek to bieganie od godziny do dwóch i pół godzin tygodniowo w średnim tempie. Wysiłek powinien być też podzielony na dwie lub trzy sesje treningowe.

Dr Schnohr mówi: – Śmiertelność u osób uprawiających bieganie na średnim poziomie jest niższa niż u osób w ogóle nie biegających oraz u osób trenujących z bardzo dużym wysiłkiem. Lepiej czuć lekką zadyszkę niż tracić oddech.

Bieganie niesie ze sobą wiele korzyści – lepsze dotlenienie organizmu, wyższy poziom dobrego cholesterolu HDL, obniżenie ciśnienia, a także lepsze funkcjonowanie serca, systemu immunologicznego i lepszą gęstość kości. Bieganie zapobiega również otyłości.

Początek w latach 70.

Bieganie rekreacyjne stało się popularne w latach 70., kiedy osoby w średnim wieku zaczęły biegać, aby zmniejszyć ryzyko zawałów serca i udarów. Co ciekawe, w tamtych czasach media sugerowały czasami, że bieganie może być szkodliwe dla zdrowia. To z kolei powodowało długie debaty na temat rekreacyjnego sposobu biegania.

Dr Schnohr przeprowadził podobne badania również w przypadku rowerzystów. Okazało się, że regularne jeżdżenie na rowerze może wydłużyć życie o pięć lat. Jednak w tym przypadku największe korzyści uzyskały osoby jeżdżące szybko i intensywnie.

Aktywny styl życia pomaga więc zapobiegać wielu różnym chorobom, a także utrzymuje serce w dobrym stanie. Może również pomóc w lepszym wyglądzie i samopoczuciu.

Nie wszyscy oczywiście muszą lubić bieganie, albo z jakiegoś powodu nie mogą go uprawiać. Na szczęście jest wiele innych sposobów pozwalających na prowadzenie aktywnego stylu życia – pływanie, spacerowanie lub chociażby prace fizyczne w ogrodzie.





Kategorie: Bieganie Zdrowe życie

Tagi: , , ,





Nikt jeszcze nie skomentował tego wpisu


Dodaj komentarz

Napisz co otym sądzisz

Opinie naszych klientów

Pewnie jesteś ciekawy, co mówią uczestnicy naszych wyjazdów. Sam zobacz :)

Dla naszej pięcioosobowej rodziny to wymarzony sposób na sylwestrowy wypad. Nie można się na nim nudzić. Przede wszystkim dzieciaki mają atrakcje – wędrówki w górach i narty. Po kilku latach takich Sylwestrów dzisiaj są jednymi z najlepszych narciarzy na stoku!

Olga i Marcin, Stoczek Łukowski


zobacz wszystkie